Így ismerd fel, ha gyermeked tanulási zavarral küzd!
Habár léteznek olyan mérföldkövek, amelyek segítségével megállapítható, hogy egy gyermek hol tart a fejlődésben, alapvetően mindenki egyéni ritmusban fejlődik. Nem kell amiatt megijedni, ha a picur kicsit később kezd el beszélni, vagy lassabban sajátít el bizonyos képességeket. Persze, vannak intő jelek, amiket ha figyelünk, akkor időben felfedezhetjük, hogy a gyermeknek lesznek-e tanulási nehézségei az iskolapadban.
A tanulási nehézség alatt a diszgráfia, diszkalkulia és diszlexia fogalmakat értjük.
- Diszgráfia esetén a gyermek írásbeli és helyesírási nehézségekkel küzd.
- Diszlexia meglétekor a gyermek egy összetett olvasási nehézséggel néz szembe.
- Diszkalkulia fennállásakor a számolás és a matematikai műveletek lesznek problémásak.
A legtöbb esetben a diszgráfia és a diszlexia kéz a kézben jár. A diszkalkulia nehezebben felismerhető, mert a matematika e tanulási nehézség nélkül is egy kihívást jelentő tárgy, és a tárggyal kapcsolatos problémák nem mindig jelentik azt, hogy zavar áll fenn. Szülőként megnyugtató lehet, hogy ezek a tanulási nehézségek spektrumon helyezkednek el: azaz nem feltétlen jelent legyőzhetetlen hátrányt a meglétük, ugyanakkor a minél korábbi felismerésük és a megfelelő terápiájuk csökkentheti a hatásukat a gyermek teljesítményére.
Az intő jelek
Az alábbi tüneteket már óvodás korú gyermekünk esetén észrevehetjük, de iskoláskorban egyértelműbb jelei lehetnek a tanulási nehézségeknek. Minél több áll fenn, annál biztosabb, hogy érdemes egy szakmai kivizsgálásra is elmennünk a kicsivel, hogy a biztos diagnózist a megfelelő szakember megállapíthassa, és elkezdődjön a korai fejlesztés.
Specifikus tünetek esetén az alábbiakra érdemes figyelni:
- Diszlexia esetén a gyenge szövegértés, a felcserélt hangok és a lassú olvasás mind intő jelek.
- Diszgráfia fennállásakor a rendezetlen és gyenge íráskészség, a betűtévesztés-, kihagyás és csere, a felcserélt vagy kihagyott szótagok figyelmeztetnek.
- Diszkalkulia meglétekor pedig a számfogalom és fizikai mennyiség közötti összefüggések, az összecserélt számok vagy az idő megértésének nehézsége hívhatja fel a figyelmet a zavar meglétére.
Ezeken felül a másodlagos tünetek sem elhanyagolhatóak:
- A gyermek teljesítménye a gyakorlások ellenére nem fejlődik, vagy kiugróan ingadozik.
- A gyermek frusztrált, dühös, ha szóba kerül az iskolai eredménye.
- Nem szívesen ül le gyakorolni, tanulni vagy leckét írni, dacol a kérés vagy utasítás ellenére is.
- A gyermek viselkedése az átlagosnál agresszívebbé válik.
- Ellógja az órákat, kerüli az intézményt vagy megszökik onnan.
- Magasfokú szorongás vagy korai depresszió jelei jelennek meg a gyermeken.
Mi a teendő?
Hazánkban szerencsére a tanulási zavar már óvodáskorban hamar kiszűrhető, mivel a közintézményekben dolgozó logopédusok minden 5. évüket betöltő gyermeket megvizsgálnak, és jelzik a szülő felé, ha alaposabb vizsgálatra vagy kezelésre lenne szükség. Ezekre komplex csapatok állnak össze: a logopédus mellett fejlesztő pszichológus és mozgásterapeuta segít felzárkóztatni a gyermeket, hogy az esetleges fejlődési rendellenességeket segítsék kiküszöbölni. Ha ilyesmiben az intézmény nem tud támogatást nyújtani, akkor is célszerű legalább mozgásterápiára elvinni a kicsit, és egy rendszeres, stabil rutint kialakítani neki.
Figyelmébe ajánljuk további blog bejegyzéseinket parfümös témában
«Parfüm interjú - Tandi FlóraMit tegyek, ha cyberbullying áldozata a gyermekem?»