Időtlen klasszikusok francia módra
Le style, c'est l'homme
Cikkünkben olyan francia designer illatok szerepelnek, melyek dacolnak az idő múlásával és manapság már több évtizedes sikertörténetet tudhatnak magukénak. Ezek a parfümök mindenképpen kiérdemlik a nélkülözhetetlen jelzőt, illetve ahogy mondani szokták: igazi MUST HAVE darabok akár az illatok szerelmesei, akár alkalmi parfümvásárlók vagyunk. Ha még nem tettük, ne féljünk felfedezni egy másik dimenziót is a napjainkban divatos mainstream vonal mellett. Kellemes kalandozást kívánunk a kortalan illatok világában !
GUERLAIN - SHALIMAR (EAU DE TOILETTE 1925)
Jacques Guerlaint a Shalimar elkészítésében egy indiai mogul, Shah Jahan története ihlette, akinek imádott felesége belehalt tizennegyedik gyermekük világra hozatalába. Shah Jahan szerelme jeléül építette meg a világ egyik legszebb és leghíresebb mauzóleumát, az indiai Taj Mahal-t, valamint a Pakisztánban található Shalimar Kertet, melyek ma már az UNESCO kulturális világörökségének részei és az örök szerelem emlékművei (Shalimar jelentése: A Szerelem Temploma).
A Shalimar Eau de Toilette születése, azaz 1925 óta kevés vetélytársa akad, remekmű ez a maga nemében, akárcsak az összetéveszthetetlen üveg, mely felidézi a Shalimar Kert szökőkútjának formáit. 4 év híján majd 100 éves tündöklése alatt persze átesett jó néhány „ráncfelvarráson” illetve reformuláláson, többek között kivonták belőle az állati eredetű civetet és lecserélték a guaiakolból szintetizált vanilint, de ezek után is bátran állítjuk: a Shalimar nemcsak egy parfüm, hanem élettapasztalat, lelkiállapot, szemléletmód, varázslatos és titokzatos érzékelés, azaz egy orientális nagyágyú.
A nyitás szinte pezseg a virágok és a bergamott élénk jegyeivel, mely hamar átadja helyét egy nagyon meleg és kerek jázminszívnek, hogy egy csodálatos és meglepően hosszú ideig tartó alaphanggal záruljon, mint az édes-krémes vanília, opoponax és tonkabab, amely különleges, füstös-keleties jelleget kölcsönöz ennek a legendás illatnak. Hatósugara és tartóssága kiemelkedő.
A Shalimar EDT-t még születésének évében követte a Shalimar Extrait és a Shalimar Parfum kiadás (melyek nem csak illóolaj-koncentrációban különböznek egymástól), az azóta eltelt 96 évben pedig cca. 37-féle különleges és/vagy limitált változat került a boltokba, az eredeti formát megtartó, szemet gyönyörködtető üvegekben. Ugyanis - legnagyobb örömünkre - az LVMH cégcsoport egyelőre megkímélte Guerlainék Shalimar sorozatát az egyenruhába illetve egyenüvegekbe öltöztetéstől, nem úgy, mint ahogy a Samsara, Idyll vagy Insolance kollekció darabjaival tették.
YVES-SAINT LAURENT - KOUROS (EAU DE TOILETTE 1981)
Az ínyencek hamar észreveszik, hogy íme, egy igazi remekmű, amely megjelenése óta önkéntelenül befolyásolja a parfümőrök alkotómunkáját. A Kouros EDT a haute couture illatok mérföldköve, mély és lenyűgöző provokáció, egy apró, de felháborító forradalom a parfümipar számára. Egy olyan ember provokatív és stílusos kijelentése, aki sok ellentmondással és belső konfliktussal küzdött, és aki ennek ellenére vagy talán épp ezért zseniálisan és könnyedén alakította a divatvilágot úgy, ahogy szinte senki más. Yves-Saint Laurent az egyik legkreatívabb elme volt a szakmájában.
A Kouros EDT férfiasságot és erotikát sugárzó parfüm-prototípus. Az individualisták illata, ahol az elutasítás kockázata mindig benne van a pakliban, de ez a stratégia része. A Kouros klasszikus illat attól függetlenül, hogy érted-e az üzenetét vagy sem….
A koriandert, a zsályát, a bergamottot egy kis mézes édességgel kapod, majd gyorsan érkezik egy virágzó geránium, pacsuli és szegfű kombináció a legfelső aromás-édességgel még mindig a háttérben… leszáradásában bőrös-animális-pézsmás jegyekkel érlelődik. Óriási dominancia és brutális tartósság meggyőző erővel, amikor azt érzed, hogy a parfüm, amit viselsz nem csupán alárendelt illatélmény, hanem veled van minden pillanatban.
LANCÔME - TRÉSOR (EAU DE PARFUM 1990)
Ha csak egyetlen mondatot írhatnék, akkor ez lenne: az elmúlt 30 év egyik legszebb női mainstream illata, minden idők varázslatos klasszikusa. Nemes és fennkölt, romantikus és gyengéd. Nem arrogáns vagy merész, nem tréfálkozik vagy kacérkodik: csendesen, nyugodtan hirdeti feltűnő letisztultságát és egyedi finomságát, előkelőségét.
Talán a TRESOR indította el az édes illatok cunamiját, mely az utóbbi évtizedekben elsöprő erővel tarol a parfümök piacán. Akkoriban viszont a tripla adag barackjával, bőséges rózsaszirmaival és fenséges vaníliájával különlegesnek, valami másnak számított és számít ma is. Ez a Trésor titka, a több évtizedes titok, mert számtalan, azóta prezentált Trésor-flanker ellenére az anyaillatra azóta is egyfajta tisztelettel tekintünk.
A Trésor puha, hízelgő és meleg, ugyanakkor elegendő textúrával rendelkezik. A rózsa nem karcos, mégis karakteres, már-már „valódi”, míg a kajszi- és őszibarack puha, szinte bársonyos és mindenekelőtt elbűvölő, kéjes, soha nem túl édes pézsma-vanília felhő borítja mindezt. Ha valaki csak az illatpiramist nézi, könnyen úgy gondolhatja, hogy mögötte csak egy modern cukorbomba áll, de Sophia Grojsman a Trésorral megmutatja, hogyan lehet ezt másképp csinálni, szinte ugyanazokkal az eszközökkel, összetevőkkel.
Isabella Rossellini modell és színésznő 1982-1995. között volt a LANCÔME cég arca, a klasszikus, első Trésor illat kampányfotóján is őt láthatjuk.
CARTIER - PASHA DE CARTIER (EAU DE TOILETTE 1992)
A kilencvenes évek csodálatos designer illatokat adtak nekünk, a PASHA DE CARTIER egy ilyen gyöngyszem, megidézve a kor hangulatát és kifinomultságát. Ha Cartier, akkor elvárásaink átlagon felüliek, ugyanis ezt szoktuk meg tőlük: kiváló minőség, elegancia, szépség és hibátlan teljesítmény jellemzik termékeiket, legyen szó ékszerekről, órákról, parfümökről.
Jacques Cavallier parfümőr egyik legszebb illata ez, fás-fűszeres-aromás csoda, melyben minden összetevő hajszálpontosan a helyén van.
Citromos-mentás zöld hangon nyit, rengeteg levendulával. Kezdetben kissé fanyar és csípős, talán csak egy percig, majd bekerül a fás-fűszeres zónába, amint a koriander és a tölgymoha előbújik. A kezdeti citrusos robbanás már csak egy finom fátyol a levendula és a koriander körül, míg meg nem érkezik a krémes-poros szantálfa. És ez egy igazi megérkezés. Nagyon kifinomult, érett illat, semmi színház, semmi megjátszás. A Pasha de Cartier kiváló kapu, melyen át beléphetünk a klasszikus, időtlen, igazán férfias parfümök világába.
A palack némán üzen a koncepcióról: az üveget az azonos nevű óramodell ihlette, a Cartier cég első vízálló órája. A történet úgy szól, hogy a modellt a marrakechi szultán rendelte meg, és Louis Cartier készítette el 1932-ben. A szultán olyan órát szeretett volna, amelyet gond nélkül viselhetett a fürdőben vagy a tengeren.
Ezért a PASHA DE CARTIER kupakja olyan, mint az óra beállító csapja.
GIVENCHY - ORGANZA (EAU DE PARFUM 1996)
1996-ban egy gyönyörű modell, Yasmeen Ghauri tűnt fel a magazinokban, tökéletes alakjára simuló hófehér ruhában, mint egy görög istennő. Givenchy új illatának, az Organzának hirdetése volt ez, amit nemes egyszerűséggel az időtlen nőiesség himnuszának is nevezhetünk. Az Organza a szeretetet úgy éri el, hogy megtestesíti mindazt, amire a parfümök szolgálnak - a vonzerőt.
A 90-es években a Givenchy ház szárnyalt, már ami új illataik népszerűségét illeti: ekkor jelent meg az Amarige, az Insense, az Organza és a Givenchy Pi parfümök: az Organza ismerős, orientális-virágos illatnak számított különösebb újítás nélkül, azonban Serge Mansau olyan különleges palackot tervezett hozzá, hogy az illatot tökéletesen bemutató reklámmal együtt borítékolva volt a siker.
Sophie Labbe parfümőr sem hibázta el: fűszeres vanília ölelésében mézes, fehér virágok nyílnak, a finom fás jegyek és a diós, enyhén púderes jegyzetek tökéletesen keverednek egy meleg, hangulatos, csábító illatot létrehozva. Soha nem túl édes, nem túl tömény, hanem halványan izzó virágillat. A nagyság elérésének megtestesítője minden erőlködés nélkül, könnyedén, kecsesen, pont úgy, ahogy a fehér selyemruha omlik alá.
Az Organza dekadens, fényűző parfüm, amely rejtélyt és eleganciát áraszt anélkül, hogy feláldozná a szexuális vonzerőt. Manapság ritkán viselik, mivel nagyon különbözik a modern ínyencektől: mély és gazdag, kifinomult egyben magabiztos. Különleges, ünnepélyes, kicsit melankolikus klasszikus szépség. Valószínűleg mindig az is marad.
Figyelmébe ajánljuk további blog bejegyzéseinket parfümös témában
«2020 legnépszerűbb illatai - luxus kategória7 tipp, hogyan használjuk fel a kiürült parfümös üvegeket»