Egyszer volt, hol nem volt!

A felkelő nap országa a technológiai innováció zászlóshajója évtizedek óta, az autóiparban és telekommunikációs szektorban elért eredményei szintén kimagaslóak, különleges gasztronómiájukért, lenyűgöző kultúrájukért pedig emberek milliói rajonganak világszerte. Habár az utóbbi években egyre több figyelem irányul a japán szépségiparra is, a számtalan egyéb „japán csoda” mellett sokáig mostohagyereknek számított a szigetország kozmetikum- és illatszergyártása – legalábbis Európában. Pedig Japánnak zseniális designereket köszönhetünk:

Kenzo Takada-t többen francia tervezőként tartják számon, de maradjunk annyiban, hogy a KENZO márka névadója és alapítója Japánban született és a tokiói Bunka Fashion főiskolán szerzett diplomát, ahol egyike volt az első férfi hallgatóknak. 1964-ben telepedett le Párizsban, és ahogy minket elvarázsol a japán kultúra, ő legalább annyira rajongott a francia irányzatokért. Kenzo professzionálisan ötvözte ezeket a trendeket a hagyományos japán ízlés- és formavilággal, egyedi tervezései a keleti és nyugati kultúra legszerencsésebb találkozásai, melyet ma már egyszerűen „Kenzo-világának” hívunk. 1988-ban érezte úgy, hogy ruhakölteményei önmagukban nem fejezik ki érzéseit, illat is szükséges, így hát természetes volt, hogy létrehozta a Kenzo Parfüm Divíziót.
Flower by Kenzo


Nem szimpla feladat egy-egy illatot kiemelni a napjainkig megjelent közel 150 Kenzo parfüm közül, de megpróbáljuk: népszerűséget illetően magasan veri a mezőnyt a „Kenzo Jungle L’elephantT” 1996-os női illat. Intenzív, nem csak az orrunkat, minden porcikánkat meghódítani hivatott parfüm, nyomot hagy levegőben, lelkünkben, emlékezetünkben. Elbújós, szende illatokat kedvelők nem tudják viselni, bevállalós, merészebb hölgyek viszont rajongásig szeretik.

Rögtön a második helyre érkezik a „Kenzo Flower” és az ő számtalan limitált vagy újratervezett kiadása, mely érdekes módon szintén megosztó illatként vonult be a parfümtörténelembe. A piros pipacsos üveg kiváló vizuális értelmezése a benne rejlő illatnak: virágos-púderes, tiszta és harmonikus, az intimitás érzetét adva. A 2000-ben megjelent klasszikus Kenzo Flower Eau de parfumöt 2021-ben ismét kiadták Eau de toilette koncentrációban.

A 2006-os évjáratú édes-púderes „Kenzo Amour” egy újabb siker-kollekció első darabja volt. Senki nem gondolta volna, de az ún. anyaillat, azaz az Amour sikerét messze túlszárnyalta a 2008-as „Kenzo Amour Indian Holi”, melyet eredetileg limitált illatnak szántak, de az eladási mutatók olyan magasak voltak, hogy még évekkel később is gyártották és forgalmazták. Nem csoda, hiszen egy finoman fűszeres, gyönyörű nappali illatról beszélünk (manapság már tényleg csak hébe-hóba lehet hozzájutni).

Kenzo Takada 2020 októbere óta sajnos már nincs köztünk. Életében számos kitüntetéssel ismerték el munkásságát, többek közt a Francia Köztársaság Becsületrendjének lovagja címet is megkapta 2015-ben. Az LVMH luxuscikk-forgalmazó konszern ez évben (2022) jelentette meg a „Kenzo Memori” kollekciót, mely hét különböző unisex illatból áll, ezzel mintegy tisztelettel adózva Kenzo Takada nevének és emlékének.
 

Issey Miyake

Döbbenetes sikerrel tört be a parfümök piacára Issey Miyake: a hirosimai bombázást gyermekként túlélő divattervező 54 éves és már világhírű volt, amikor 1992-ben megálmodta „L’eau D' Issey, majd 1994-ben „L’eau D'Issey pour homme” illatokat, saját tervezésű üvegekben.

A női kiadásban az illatjegyek összetéveszthetetlen kombinációját kapjuk, friss-harmatos-virágos, ugyanakkor hűvös-zöld-füves: lehetetlen pontosan meghatározni az illatcsoportot és pont ettől különlegesen gyönyörű. Időtlen, megunhatatlan, örökkön-örökké parfüm, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy 30 éve a polcokon (megjegyzés: a cikk szerzőjének egyik kedvence).
Amennyiben az alapillat mégsem igazi számunkra, ne adjuk fel, választék akkor is akad bőven: mind a női, mind a férfi
L’eau d’Issey számtalan továbbgondolt darabbal bővült az évek során, ideértve a rendszeres, nyári limitált kiadásokat is.

Ugorjunk az időben, egyenesen a „Pleats Please” kollekcióra. Miyake nevéhez fűződik az a különleges „hajtogatási” (pliszírozási) technológia, hogy a kiszabott és megvarrt ruhadarabokat utólag pliszírozzák – és nem fordítva, ahogy azt a varrodákban addig alkalmazták (1993-ban Miyake szabadalmaztatta ezt az innovációt). A Pleats 2012-től nem csak a kifutókon, hanem a drogériákban is visszaköszönt Eau de toilette, Eau de parfum és L’Elixir koncentrációban. A kollekciót 2015-ben zárta a „Pleats Please In Bloom” női illat, mely testvéreihez hasonlóan komfortos, simulékony, bármikor hordható kedves virágillat.

Issey Miyake hivatalosan 1997-ben visszavonult a tervezéstől. Idén áprilisban ünnepelte 84. születésnapját, de a Miyake INC. irányításában a mai napig részt vesz.

 

A SHISEIDO Co. 2022-ben ünnepelte fennállásának 150. évfordulóját. A világ egyik legrégebbi kozmetikai cége, a legnagyobb kozmetikai cég Japánban és az ötödik legnagyobb kozmetikai cég a világon. Közel 25ezer üzlet és 46ezer alkalmazott világszerte, számos leányvállalat és márka tulajdonjoga. Luxus minőségű kozmetikumok, sminktermékek, bőr- és hajápolási cikkek, illatszerek és parfümök.

Habár a cég elsősorban kozmetikumokra és bőrápolási termékekre fókuszál, tökéletesen megkomponált parfümöket is találunk kínálatukban, nem kell sokáig kutakodni. 1964 óta „ZEN” női illatuk őrzi az aranyérmet, pedig illatszergyártás terén sem tétlenkedtek azóta. A ZEN 2007-ben kapott új csomagolást, aranyszínű, tekintélyesen nehéz és nemesen egyszerű „kocka” formájú üvegben, de az új külsővel is ragaszkodik a népszerűségi lista első helyéhez. Nem meglepő: nevéhez méltóan a nyugalom, a belső béke, kiegyensúlyozottság illata ez, maga a folyékony boldogság. Virágos-gyümölcsös, egyben fűszeres illatjegyek ölelkezése a legnagyobb harmóniában.
Shiseido parfüm

Természetesen a Zen mint női anyaillat sem maradhatott szingli, 2009-ben megszületett a „Zen Gold”, a „Zen For Men”, majd ezek különböző limitált kiadásai 2018-ig, a „Zen Gold Elixir” parfümmel zárva a sort. Egyelőre.

Az utóbbi évek Shiseido illatai közül az „Ever Bloom” kollekció mindenképpen figyelemre méltó, de ne menjünk el szó nélkül a majd 100 éves, először 1925-ben megjelent „Ginza” mellett sem, amely szintén újjászületett 2021-ben. Ez utóbbi édes-virágos-fás illat, melyben a hinoki ciprus és rózsabors gondoskodik a fiatalos frissességről: biztonságos illat minimalista csomagolásban, nyilvánvalóan a mai kor igényei és lehetőségei szerint újratervezve.

loader
Facebook Instagram