Niche illatok, amelyeket mindenkinek ki kell próbálnia!
Közhely, hogy rohamosan fejlődik a világ, azonban a parfümgyártásra ez fokozottan igaz, főként a 2000-es évekre. No, nem a gyártási technológiára értjük, hanem a parfümalapanyagok, szakemberek és kis üzemek elérhetőségére. Míg 2010 előtt csak maroknyi niche parfümmárka, vagy kis és független parfümmanufaktúra létezett, és a piacot a maistream vagy designer parfümmárkák uralták, addig napjainkban megfordulni látszik a trend és az egyedi, kis szériában gyártott, luxus alapanyagokból kevert niche parfümök a legkelendőbbek.
De mit is jelent a niche parfüm kifejezés? Olyan (kisebb) cégek parfümjei, amelyek csak parfümöt (és néha más illatosított termékeket, például gyertyákat) gyártanak. Általában külső parfümkészítőket alkalmaznak parfümjeik elkészítéséhez. Ennek árnyékából nőtt ki az indie parfüm, nagyon kis márkák parfümjei, ahol a tulajdonos egyben az "orr" vagy parfümkészítő is. Az indie jelentése „independent” (független), hiszen nem függnek külső "orroktól".
A niche parfümök születését az 1990-es évekre datálják, amikor Serge Lutens, a Shiseido kreatív igazgatója márkát alapított saját neve alatt újraalkotta a Shiseido-nak tervezett Feminite du Bois illatot. A legendás orientális illatbomba a legtitokzatosabb fűszeres-fás jegyeket ontja magából, máig a parfümisták egyik legnépszerűbb darabja. Klasszikus a maga nemében!
A 2010-es évtized egyértelműen a niche parfümök felvirágzása, térnyerése volt, azonban az utóbbi években érezhetően egyre több niche márka kerül a legnagyobb cégek irányítása alá, elveszítve így a szigorúan vett niche jellegüket. A niche illatok jellemzően uniszex illatok, bátrabb és formabontóbb kreációk, amelyek sokszor új és különleges illatélményt nyújtanak viselőjüknek. Azonban nem minden niche illat jó vagy jobb, mint egy designer illat. A niche megjelenésével a nagy brandek felismerték, hogy ha haladni szeretnének a piac dinamikájával, kénytelenek megújulni és kiszolgálni az igényeket.
Így került a köztudatba az oud, mint parfümalapanyag, amely 20 éve még a Távol-Kelet egyik jellegzetes aromája volt, és a rózsa, amely kifejezetten reneszánszát éli a niche trendeknek köszönhetően. 2006-ban született meg az az oud-os illat, amely aztán minden további oud parfüm mintájává vált. Az aoud(oud, agarfa) egy aromás gyanta, amely Keleten királyi alapanyagnak számít, értéke drágább, mint az arany.
A Montale Black Aoud az, amelyben először megjelent az igazi oud, rózsával és pacsulival keverve. A Parfums Montale parfümházat Pierre Montale alapította 2003-ban Párizsban. Montale ezt megelőzően Szaúd-Arábiában töltött el egy kis időt, ahol nemeseknek, királyoknak és királynőknek készített parfümöket. Amikor visszatért Párizsba, a parfümkészítő bemutatta csodálatos keleti kreációit a nyugati világnak. Montale kiváló minőségű természetes anyagokból, nagy koncentrációban készíti illatait, amely parfümjeit nagyon intenzívvé és hosszantartóvá teszi. Az alumínium flakont kifejezetten azért alkották meg, hogy megvédje az értékes esszenciákat a fénytől.
A legnagyobb designer márkák a saját mainstream vonaluk mellett megjelentették az úgynevezett „luxus” vonalat, amely a niche kategóriát kívánja megjeleníteni. Ezek a parfümök elképesztően drága, többnyire organikus alapanyagokat tartalmaznak, nem függnek az aktuális trendektől, így a parfümőr is szabadabban és bátrabban alkothat velük, az eredmény pedig a legtöbb esetben izgalmas parfümélményt kínál. E designer vonal egyik éllovasa Tom Ford, akinek a Private Blend sorozata adja a niche parfümök legikonikusabb darabjait. Ha ki kell emelnünk egyet, akkor kétség kívül a 2007-es megjelenésű Tobacco Vanille lesz az. Ennek az illatnak köszönhetően az uniszex illatkategória szintet lépett, és valóban minden nem számára izgalmas és különleges aromát nyújt. A dohány tipikusan férfias illatalapanyagnak számított, azonban a Tobacco Vanille-ben a pipadohányt krémes és édeskés aromák vonják be, mint a vanília vagy a tonkabab. A kakaóba áztatott aszalt gyümölcsök orientális akkordja oldja fel a száraz dohány és a krémes édességek közötti ellentétet. Kult illat a javából!
A parfümgyártás kis manufaktúrákból nőtte ki magát hatalmas iparággá a 19. században. Az 1990- es években azonban ezek a kis manufaktúrák újra feléledtek és régi, ikonikus illataitak újra kreálva léptek ki a parfümpiacra. Az olasz niche márka, az Acqua di Parma legendás illatáért rajongtak a századelő hírességei, a legnagyobb hollywoodi sztárok zarándokoltak el egy-egy üvegéért az olasz városba. Az Acqua di Parma Colonia, azaz a pármai kölnivíz a 2000-es évek óta újra reneszánszát éli, a márka soha nem látott népszerűségnek örvend. Legkelendőbb illatuk a Colonia Intensa, amelyben a bergamott, a citrusfélék, a kardamom és a gyömbér édes frissessége jelenik meg a fejjegyekben. A szívjegy követi az aromás vonalat, mirtusz, artemisia, neroli, cédrus és guaiacfa alkotja. Az alapillat bőr, pacsuli, benzoin és pézsma. Bár férfiillatként kategorizálták, frissessége és eleganciája révén kitűnő uniszex illat, amely hölgyeken is csodásan működik.
2006-ban nagyot fordult a világ a parfümpiacon. Az addig csak szitokszóként használt szintetikus összetevőket egy ismeretlen márka piedesztálra állította, és az arcpirítóan egyszerű kreációk olyan hype-ot indítottak a parfümpiacon, amely azóta is megismételhetetlen. A képlet egyszerű: Geza Schoen parfümőr nemes egyszerűséggel palackozta az akkor egyre népszerűbb Iso E Super szintetikus anyagot, amelynek puha fás-pézsmás illata egyszerre megnyugtató és izgató. Az Escentric Moleculesmárkanév alatt aztán Molecule 1 néven forgalmazni kezdte. A parfüm illata soha nem látott hatást váltott ki az emberekből. Mint egy delejes varázszer, úgy hatott a legtöbb orra. Az illat viselője csupán halvány friss és elegáns illatfelhőt érzékel, a környezetére viszont meglepő hatást gyakorol: aki megérzi, csak kapkodja a fejét, hogy honnan jöhet ez a jó illat. Gyakorlatilag minden sztár ezt az illatot viselte, a parfümériák nem győzték pótolni az üvegeket, az első szériák napok alatt elfogytak. A márka azóta 5 szériát jelentetett meg több, kevesebb sikerrel, de a Molecule 1 széria azóta is töretlen népszerűségnek örvend.
A niche parfümök megjelenése hajnalán az egyik legnagyobb név a francia Guerlainvolt, akik bár szélesebb közönség számára elérhető illatokat gyártanak, mégis szokás volt niche-ként említeni, hiszen akkoriban független manufaktúraként, saját parfümőrrel dolgozva kreálták illataikat. Azóta az egyik nagy cég felvásárolta a márkát, ennek ellenére a márka továbbra is ragaszkodik az alkotói szabadsághoz. Ennek fényében jelent meg a Les Absolut d’Orient vonal, amelyben egy-egy parfümalapanyagot kiemelve alkotnak luxus minőségű illatokat. A sorozat legnépszerűbb darabja a csodálatos Santal Royal, amely valóban királyi minőségű szantál illatot kínál. Különleges, keleties aromák fonódnak össze a parfümben, központi illata az oud és a szantál akkordja, amelyet könnyed rózsaillat és üde fehér virágok vezetnek fel. A bőrös jegy és a pikáns fűszerek az arab illatvilágot idézik, teljes mértékben európia orrnak is befogadható töménységben. Csodálatos luxusillat hölgyek és urak számára egyaránt.
Végül jöjjön egy igazi gourmand csoda! A luxusékszereiről híres Van Cleef & Arpels 2009-ben megjelentette saját niche parfümvonalát. Rögtön 6 illattal jelentkeztek, amelyek egy-egy ikonikus parfümösszetevő előtt tisztelegnek. Megjelenése pillanatától kult illatnak számít az Orchidée Vanille, amely a közhelyes vaníliaillatot öltöztette olyan csodásan gourmand köntösbe, amely azóta is meghatározó a parfümvilágban. Az édes vaníliás-tonkababos akkordot a mandula és az étcsokoládé különleges aromája teszi pikánssá, melyek az orchidea és a púderes jegyek aromájával izgalmas és előkelő illattá simulnak össze. Francia legenda, amelyet mindenkinek ki kell próbálni.
Figyelmébe ajánljuk további blog bejegyzéseinket parfümös témában
«Így kombináld az öltözéked és az illatod egy sikkes őszhöz!Ezért éri meg a niche parfüm»