Mióta és miért körömlakkozunk?

 

A körömlakk története több ezer évre nyúlik vissza, és az emberi civilizációval és kulturális szokásokkal együtt fejlődött. Története jelentős nyomott hagyott, és napjainkban is kedvelt díszítése kezünknek. Tekintsd át velünk eredetét, és azt, miért annyira sikeres a körömlakkozás!

 

 

A körömfestésnek ősi gyökerei vannak. Az ókori egyiptomiak és babilóniaiak hennát használtak a kezük díszítésére, és ez alól a körmeik sem voltak kivételek – ezeket többféle kutatás is feltárta. Míg Európa bölcsőjében a barna árnyalatai dívtak, addig Kínában a Zhou-dinasztia idején (i. e. 600 körül) a körömszínt a társadalmi státusz jelölésére használták: a királyi család tagjai aranyat és ezüstöt, a közemberek pedig vöröset vagy feketét viseltek.

 

A középkori Európában a körömfestés kiesett a divatból, mivel az erkölcstelenséggel hozták összefüggésbe. A körömápolás azonban továbbra is fontos maradt, a nemesek és a királyi családok különböző anyagokat használtak körmeik megerősítésére és fényesítésére. Tulajdonképpen évszázadokra szenderült, mire visszatért a divatba.  Az 1910-es években az autófesték inspirálta a modern körömlakkok megalkotását. A Cutex, miután a körömápolásban úttörő módon bevezette a köztudatba a narancsfapálcát és a kutikula eltávolító termékét, 1917-ben gyártotta az első modern körömlakkot, amely ugyanazokat az alapvető összetevőket használta, mint az autófesték: nitrocellulózt, oldószert és pigmentet.

 

Amellett, hogy a körmök világosítása, fényesítése és védelme volt a termékcsalád célja, a piacra dobtak néhány különböző állagú verziót is, amely a körmöket fehéresre, rózsaszínre színezte.  A por és stiff formátumok után, 1920 környékén érkeztek meg a mai kor számára ismert folyékony változatok. 1928-ban "szilvavirág" illatot adtak hozzá, és az új készítményt Perfumed Cutex Liquid Polish néven árulták, annak ellenére, hogy mindössze három évvel később a Cutex reklámjai az illatanyag használata ellen érveltek. A kor trendjében a piros egyszerre volt szexi és lázadó, valamint a szintén dívó vörös rúzsokkal kiválóan lehetett párosítani. Emiatt a puha, bársonyos rózsaszín árnyalatokat könnyen kiütötték a vörös körmök a divatból.

 

 

A Revlon szintén jelentős szerepet játszott a körömlakkok népszerűsítésében, amikor az 1930-as években bevezette a színezett lakkokat, melyek a korábbinál még teltebb árnyalatokat jelentettek. A második világháborút követően ügyes marketing stratégiákat alkalmaztak, amivel széles körben elterjedtek. A körömlakk a divat és popkultúra részévé vált, mint kiegészítő és önkifejezési forma. A különböző szubkultúrák és divatmozgalmak felkarolták az árnyalatokat. Például a punk szubkultúra tagjai a szokatlan színeket és mintákat ünnepelték, míg a groupie és “csajos” önkifejezést keresők a pasztell árnyalatokért rajongtak. 

A körömlakkok formulái az idők során fejlődtek, hiszen javult a tartósság, a száradási idő és a köröm egészségére továbbra is fontos hangsúlyt helyeztek. A körömdíszítési trendek szintúgy fejlődtek, az egyszerű egyszínűektől kezdve a bonyolult mintákon, körömdíszeken át, egészen a 3D-s elemekig. Az illatosított lakkokkal a 2000-es évek óta ismét kísérleteznek, több-kevesebb sikerrel.

 

 

Manapság a köröm díszítése kulturális jelentőséggel bírnak világszerte. Bizonyos színek vagy minták szimbolikus jelentéssel bírnak, vagy bizonyos évszakokhoz, ünnepekhez kapcsolódnak. Emellett a körömszalonok és a körmözés számos társadalomban társadalmi rituálévá és az öngondoskodás formájává váltak.

 

loader
Facebook Instagram