Reformulált parfümök, avagy új design, új illat? (első rész)
Ismerős az a csalódott érzés, amely akkor fog el minket, ha a jól ismert és régóta használt parfümünk új csomagolásban és kissé módosult illattal kerül ki újból a parfümériák polcaira? Ha van ellentmondásos és sokak által vitát indító téma parfümös berkekben, akkor a parfümök reformulált változatának kiadása az!
Érdemes néhány tévhitet eloszlatni ezzel kapcsolatban, és végigjárni azt az utat, amely egy régi parfüm új köntösben való megjelenését jelenti, amely esetleg rávilágít arra, hogy nem minden esetben kell sajnálni a ráncfelvarrást.
- Rövid bevezetés arról a jelenségről, hogy a régebbi kedvelt parfümök már új csomagolásban kaphatóak, és jellemzően kissé módosult illattal.
- Az okok feltárása:
- az IFRA szabályozás amiatt egyes természetes alapanyagokat már nem lehet használni, helyettük szintetikus alapanyagokkal dolgoznak a parfümőrök
- újrakevert juice – általában másik parfümgyárban készül az illat, így picit, de módosul az illat (példa Tom Ford, Nina Ricci)
- megváltozik a márka arculata, ehhez idomulnak a régi illatok
- régi, vintage, már nem gyártott illatok felélesztése
- egy illat modernizálása (példa)
- évek alatt változó alapanyagár, ehhez igazodó parfümgyártás
Ismerős az a csalódott érzés, amely akkor fog el minket, ha a jól ismert és régóta használt parfümünk új csomagolásban és kissé módosult illattal kerül ki újból a parfümériák polcaira?
Ha van ellentmondásos és sokak által vitát indító téma parfümös berkekben, akkor a parfümök reformulált változatának kiadása az!
Érdemes néhány tévhitet eloszlatni ezzel kapcsolatban, és végigjárni azt az utat, amely egy régi parfüm új köntösben való megjelenését jelenti, amely esetleg rávilágít arra, hogy nem minden esetben kell sajnálni a ráncfelvarrást.
Egy-egy reformulált parfümöt nehéz felismerni, legideálisabb esetben a vásárlók észre sem veszik, hogy parfümjük összetételében kis módosítást hajtottak végre a parfümmárka parfümőrei által, míg egyes parfümöknél csak az illatban lehet észrevenni minimális változást. Ezt a minimális változást leginkább azok veszik észre, akik hosszú évekig használnak egy bizonyos parfümöt, nap mint nap, így ők biztosan kiszagolják azt a kis módosítást is, hiszen orruk már hozzászokott az előző parfüm összetevőinek arányaihoz. Van olyan eset is, amikor a gyártó maga is jelzi, bár a parfüm ugyanaz, az illat is többé-kevésbé, de új csomagolással, új üveggel vagy dobozzal, betűtípussal érzékelteti, hogy itt bizony változás történt. Gyakran a változtatás a márka újragondolásával kezdődik, és a termékek külseje igazodik az új designhoz. Természetesen annak a rétegnek, aki egészen jól elvolt a régi formulájú parfümmel, vagy kifejezetten a vintage darabokra vágyik, annak ez a változás mindig csalódást okoz.
Aki kevésbé járatos a parfümök világában, és csak fogyasztó, az azzal szembesül, hogy egyik napról a másikra a megszokott, kedvenc illata megváltozik, más a csomagolása, amely kevésbé vagy éppen nagyon szembeötlő, így első reakciójaként hamisítványra gyanakszik, pedig ez az esetek többségében nem igaz.
Lássuk tehát, hogy mikor és miért változhat meg egy parfüm az évek során!
Nemzetközi Parfüm Szervezet szabályozása
A parfümök gyártását, az abban felhasznált alapanyagok minőségét és milyenségét egy nemzetközi szervezet szabályozza, igen szigorúan. Az IFRA (International Fragrance Association) az a szerv, aki a parfümalapanyagokat vizsgálva dönthet afelől, hogy allergénként ható összetevők felhasználását korlátozni vagy tiltani kell. Természetesen ma már az állati eredetű összetevők (pézsma, hódzsír, civet) felhasználása is tilos, de egyes összetevők durva allergiás reakciókat válthatnak ki (például a tölgymoha), melyeket tudományos kutatások támasztanak alá. Nem mindig örömteli, amikor az IFRA egy alapanyag felhasználását tiltja, illetve javasolja annak szintetikus változatát használni, mert ha mi magunk nem vagyunk allergiásak egyik alapanyagra sem, akkor szeretnénk élvezni a régi, szeretett illatunkat, és egyszerűbb lenne az allergizáló alapanyagokat feltüntetni a csomagoláson. Viszont ez ellen is számos érv szól: design, macera, olcsóbb budget. Tipikusan ilyen változtatás áldozatává vált a népszerű Chanel No.5, amelyben a tölgymoha összetevőjét kellett szintetikusra cserélni, mivel az néhány embernél allergiás reakciót válthat ki. Tehát ha valakinek az édesanyja még a hetvenes években kapott No.5-t használja, és kap egy mai darabot, biztosan megjegyezheti, hogy ez bizony más, mint a 20-30 évvel ezelőtti Chanel No.5, pontosan azért, mert pár összetevőt cserélni kellett benne. Az üveg, a doboz, a külcsín nem változott, csak az illat maga.
Új design, új arculat
A másik ok, amely miatt a parfümgyártók változtatni kénytelenek a régi, kedvelt illatokon: a trend és a modernizálás. Bizony a parfümtrendek rendszerint 10-20 évente változnak, az, ami a 1980-as években hatalmas sláger lett, ma már nem mozgatja meg a fiatalabb generáció fantáziáját. De az illat, a brand ettől függetlenül keresett (általában az idősebb generáció által, akik fiatal korukban használták), így a gyártók ráncfelvarrással fiatalosítani, trendivé kívánják tenni. Ezt tapasztaljuk akkor, amikor a régi illatok új üvegben, de a régi névvel jelennek meg.
Az Yves Saint Laurent Opium parfüm tipikus példa erre. A 70-es években gyártott illat igazi kultparfüm, de a mai generáció számára már kevésbé vonzó, így egy sokkal trendibb üvegben, a mai illattrendeknek megfelelően finoman módosított illattal kapható pár éve. Általában a márkák ilyen esetben az egész parfümkollekciójukat modernizálják, az új kiadások külsejéhez igazítják, épp úgy, mint a Kenzo esetében.
A Kenzo Jungle napjaink egyik legnépszerűbb orientális illata, kortalannak számít a maga nemében, mégis a parfüm dobozát módosítva sokkal modernebb fazont kapott. Megfigyelhető az is, hogy egy-egy klasszikus, régi illatot úgy reformulálnak – kifejezetten a fiatal korosztályt megszólítva -, hogy új változatként jelenik meg, kissé módosult névvel és illattal.
A Dior előszeretettel használja ezt a módszert, a legnépszerűbb illatait pár évente aláveti ráncfelvarrásnak, új külsőt és új alapanyagokat hozzáadva a régi formulához, így folyamatos érdeklődést tart fent illatai felé, hiszen a parfümhasználók új generációja újdonságokra van kiéhezve. A Miss Dior Cherie hiába volt hatalmas siker, pár év alatt hozzászokott a közönség, így Miss Dior néven új vonalat indítottak, amelybe beleintegrálták a népszerű Miss Dior Cherie-t. Vagy itt érdemes megemlíteni a szuperszexi Dior Addict parfümöt, amely nemcsak ráncfelvarráson esett át, hanem komplett sorozatot építettek köré, fenntartva az állandó érdeklődést.
Cikkünk hamarosan folytatódik, feltárva a többi okot, hogy miért is változtatnak meg bevált illatokat!
Figyelmébe ajánljuk további blog bejegyzéseinket parfümös témában
«Antonio BanderasReformulált parfümök, avagy új design, új illat? (második rész)»